Kapsin logo

Kapsi Internet-käyttäjät ry

Yleinen FAQ

1. Yhdistys

1.1. Mistä nimi Kapsi tulee?

Kapsi tarkoitti alunperin juomaa, jonka keksi Heikki Nättilä varhaisnuoruudessaan. Myöhemmin sana vakiintui IRC-kanavan #kapsi nimessä tarkoittamaan monenlaisista ihmisistä koostuvaa pientä yhteisöä, jonka väestä suurin osa näki toisiaan päivittäin ns. oikeassa elämässäkin.

Tällä kanavalla keskustelevilla ystävillä oli myös useampia omia Internet-palvelimia. Nämä palvelimet olivat täysin yksityisesti tai suhteilla järjestettyjä, joten niillä ei ollut varmaa tulevaisuutta. Tästä syystä osa yhteisöstä perusti voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen - Kapsi Internet-käyttäjät ry:n - tarjoamaan luotettavampia Internet-palveluita.

IRC-kanavalla #kapsi ei ole enää nykyään juuri ollenkaan tekemistä yhdistyksen kanssa. Yhdistyksen IRC-kanava on #kapsix.

1.2. Kuka hyötyy toiminnasta?

Kapsin toiminnasta ei kukaan hyödy taloudellisesti. Toisin sanoen toiminnasta hyötyvät jäsenet itse, mutta eivät taloudellisesti. Hallitus ja muut toimihenkilöt työskentelevät palkatta ja vapaaehtoisesti, ainakin toistaiseksi.

2. Jäsenyys

2.1. Kenet hyväksytään jäseneksi?

Hyväksymme jäseneksi jokaisen Suomen kansalaisen, joka on täyttänyt jäsenhakemuksen oikein ja pystyy maksamaan jäsenmaksunsa.

Ulkomaalaiset jäsenet tarvitsevat jonkin yhteyden Suomeen tai muun hyvän perustelun jäsenyydelleen.

Myös yhteisöt voivat liittyä kannatusjäseniksi. Niiden täytyy olla oikeustoimikelpoisia yhteisöjä, mikä käytännössä tarkoittaa rekisteröityä yhdistystä.

2.2. Jos liityn jäseneksi loppuvuodesta, joudunko maksamaan uuden jäsenmaksun heti parin kuukauden päästä?

Et joudu. Jäsenmaksu on periaatteessa tasan vuoden pitkä (12 kk) siitä päivästä, kun sinut hyväksytään jäseneksi.

2.3. Tarvitseeko jäsenen osallistua kokouksiin, jos ei halua?

Kokouksiin ei ole pakollista osallistua. Yhdistyksen kokouksia on yleensä kahdesti vuodessa (vuosikokous ja vaalikokous). Vuosikokoukseen osallistumista suositellaan ja pyrimme tekemään siitä jokaiselle mukavan tapahtuman. Hallituksen kokouksiin osallistuvat normaalisti vain hallituksen jäsenet.

2.4. Kokouksissa jaellaan ikäviä toimitehtäviä, voinko kieltäytyä niistä?

Jokainen toimitehtävä on vapaaehtoinen, eli voit kieltäytyä. Kukaan ei voi vaatia edes perustelua eikä jäsentä saa toimitehtävästä kieltäytymisen vuoksi erottaa yhdistyksestä.

2.5. Kauanko kestää suurinpiirtein, että kaikki jäsenpalvelut toimivat?

Olemme luovuttaneet jäsenpalvelut käyttöön jo ennen virallista jäseneksi hyväksymistä, jos hakemuksessa ei ole ollut epäselvyyksiä. Uuden käyttäjän lisäämisessä menee yleensä korkeintaan pari päivää.