Kapsin logo

Kapsi Internet-käyttäjät ry

Toimintakertomus vuodelle 2007

Toimintakertomus ajalle 1.1.2007 - 31.12.2007.

Tilikauden aikana yhdistys on jatkanut tasaista kasvuaan. Palveluiden tasoa ja kapasiteettia, sekä hallinnollisien elimien toimintaa on pyritty tasaisesti kehittämään vastaamaan yhdistyksen kasvua ja nykyisen tilan tarpeita.

Hallinto

Yhdistyksen jäsenet kokoontuivat kauden aikana kerran yhdistyksen sääntömääräiseen vuosikokoukseen. Yhdistyksen hallitus kokoontui kauden aikana 21 kertaa (kokoukset 19-22/2006 ja 1-17/2007).

Jäsenet

Kauden lopussa yhdistyksellä oli 1662 jäsentä, joka on 457 jäsentä enemmän kuin edellisen kauden lopussa. Kauden aikana siis liittyi jäseneksi 14 vähemmän kuin edellisenä kautena.

Tiedotusta yhdistyksen asioista jäsenille on tapahtunut yhdistyksen verkkosivujen ja forumin, sähköpostin ja IRC-kanava #kapsi.fi:n kautta IRCnet-verkossa. Toimihenkilöt ovat kirjoittaneet ajankohtaisista asioista myös yhdistyksen blogiin.

Vuoden 2007 aikana tulivat myös käyttöön yhdistyksen uudet verkkosivut.

Työryhmät

Helpdesk

Helpdesk on opastanut jäsenistöä palveluiden käytössä ja ylläpitänyt ohjeita ja palvelukuvauksia yhdistyksen verkkosivuilla. Vuoden aikana helpdesk käsitteli 241 yhteydenottoa.

Ylläpito

Ylläpito on vuoden aikana varmistanut palveluiden toimivuuden mm. päivittämällä laitteistoa sekä ohjelmistoa ja korjaamalla vikatilanteita. Ylläpito on myös hoitanut käyttäjien teknisluontoisia ongelmia ja toteuttanut käyttäjien uudet tunnukset sekä palvelut.

Palvelut

1. Tammikuussa siirrettiin www-palvelut edellisen vuoden lopulla hankitulle HP Proliant DL 360 G5 -palvelimelle Nebulan laitetilassa. Webbipalveluiden siirto pois Lakka-palvelimelta vähensi Lakan kuormitusta merkittävästi.
  2. Syksyllä yhdistyksen toiseen palvelintilaan – EUnetille – hankittiin uusi virtualisointiin soveltuva, kahdeksanytiminen HP Proliant DL 380 G5. Shellipalvelin Xob siirrettiin virtuaalikoneeksi uuden Lillukka-palvelimen päälle. Palvelin mahdollisti myös sekundääristen nimi- ja postipalveluiden eriyttämisen omalle virtuaalikoneelleen.
  3. Vanha backup-palvelin Karpalo korvattiin marraskuussa uudella HP Proliant DL320s G1 -koneella. Uusi Herukka-palvelin tarjoaa 3 Teratavua RAID-varmennettua levytilaa varmuuskopioille, sekä /work-alueen käyttäjien suurille väliaikaistiedostoille.

Tapahtumat

Yhdistys järjesti kauden aikana sääntömääräisen vuosikokouksen ja siihen liittyvän illanvieton. Toimihenkilöille järjestettiin kehityskeskustelu, jossa keskusteltiin työryhmien ajankohtaisista asioista ja tulevaisuudentavoitteista. Lisäksi toimihenkilöille järjestettiin pikkujoulut.